Photo by shortsands on Freeimages.com

Sportswashing i narty

500 ton śniegu z fabryki, opłacona przez organizatorów podróż, 2000$ kieszonkowego, 50 000$ dla zwycięzcy. Zastanawiasz się, gdzie i dlaczego tam odbyły się tak wypasione zawody?

Odpowiedź jest prosta i skomplikowana zarazem, po piłce nożnej, golfie i F1 Arabia Saudyjska sięgnęła po kolejne narzędzie sportswashing`u.

W Rijadzie, gdzie kilka dni temu „na środku pustyni” odbyły się zawody mężczyzn w narciarstwie dowolnym, tak dobrze przeczytałeś, parytet o który tak przez lata dbano w  narciarstwie dowolnym został zaślepiony chciwością.

Na pustynne zawody ściągnięto grupę najlepszych zawodników, opłacono im podróż, wypłacono 2000$ kieszonkowego, a zwycięzca, Henrik Harlaut, zgarnął bagatela 50 000$.  Nie dziwmy się, że w takich okolicznościach zawodnicy nie kryli zadowolenia. Z ich usta padały słowa o ekscytującym uczuciu, poszerzaniu horyzontu sportu i podobne słodkie, sowicie opłacone słowa.

Kobiety? Kobiet nie było, może zostaną zaproszone za rok? Może nie?

Kto jest bardziej winny, bo o winie należy tu mówić. Organizatorzy, którzy przez sport ocieplają swój wizerunek, starają się by świat zapomniał o niewygodnych faktach, o łamaniu praw człowieka, o zabitych dziennikarzach, o największych chyba we współczesnym świecie problemach społeczności LGBT i więzionych „inaczej myślących”. Czy może sportowcy, szukający pieniędzy gdzie tylko się da? Z jednej strony chciwość, z drugiej strony chciwość. Tak, nie boję się tego stwierdzenia CHCIWOŚĆ, która ze sportem nie ma już wiele wspólnego.

W kraju praktycznie pozbawionym zasobów wody, woda pitna pochodzi z odsalania morskiej, produkuje się 500 ton śniegu. Produkuje się, by przekupić świat i świat to kupuje, tak jak kupował Igrzyska Olimpijskie w Berlinie w 1936 roku.


Sportswashing to termin używany do opisania praktyki narodów, jednostek, grup, korporacji lub rządów wykorzystujących sport do poprawy reputacji nadszarpniętej przez niewłaściwe postępowanie. Sportwashing, będący formą propagandy, może być realizowany poprzez organizowanie wydarzeń sportowych, kupowanie lub sponsorowanie drużyn sportowych, lub uczestnictwo w sporcie. /źródło Wikipedia.

Autor